Gen. Zawacka

zdj

gen. Elżbieta Zawacka, ps.“Zo”

19.03.1909 – 10.01.2009

(Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Fundacji Generał Elżbiety Zawackiej w Toruniu – www.zawacka.pl)

Legendarna kurierka Komendy Głównej Armii Krajowej, jedyna kobieta wśród cichociemnych.

W konspiracji miała pseudonimy „Zelma” i „Zo”. Brała udział w powstaniu warszawskim.

Po wojnie działała w II konspiracji, w antykomunistycznej organizacji WiN, w dziale łączności i kolportażu Okręgu Zachodniego. Aresztowana przez UB w 1951 roku, skazana na 10 lat więzienia. Na wolność wyszła w 1955 roku.

Profesor pedagogiki. Szykanowana przez SB. W latach 80. XX wieku zaangażowana w działalność „Solidarności”. Założyła Koło Kombatantów AK przy Komisji Krajowej.

Współinicjatorka powstania Światowego Związku Żołnierzy AK

Inicjatorka powołania w 1990 r. do życia Fundacji „Archiwum Pomorskie Armii Krajowej”.

Odznaczona Krzyżem Orderu Virtuti Militari  i Orderem Orła Białego.  Kustosz Pamięci Narodowej (2002 r.) 

W 2006 r. została generałem brygady. Urodziła się i zmarła w Toruniu.

Mówiła o sobie

Zawsze służyłam Polsce najlepiej jak umiałam”

2Pomnik Elżbiety Zawackiej stanie w Galerii Wielkich Polaków XX wieku w Parku Jordana

Odsłonięcie pomnika gen. Elżbiety Zawackiej w Parku Jordana – migawki

Kraków, 31.08.2014 r.

https://niezlomniwparkujordana.wordpress.com/2014/08/31/odsloniecie-pomnika-gen-elzbiety-zawackiej-w-parku-jordana-migawki/

Reklamy

2 comments on “Gen. Zawacka

  1. Pingback: Fotoreportaże z krakowskich obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych A.D. 2014 | Józef Wieczorek w Krakowie (i nie tylko) w 2014

  2. POLSKO JESTES UGOTOWANA !

    Tu kochani nie da sie juz nic wiecej zrobic …
    …. bez interwencji i pomocy Bozej !
    Na zbyt wiele Polacy sie zgadzali …teraz juz tylk pozostaly biliardiwy dlug po swoich wypaczonych przywodcach i mordercach oich wlasnnych ojcow i braci, ktorych wciaz maja na karku …tu nic sie nie zmienilo i to jest straszne!
    WILK W OWCZEJ SKORZE – KTORY NIE DAJE SIE ROZPOZNAC !
    a dlug publiczny pedzi z pretkoscia swiatla…
    http;//forsal.pl/artykuly/1009094,licznik-dlugu-publicznego-bilion-zlotych-zadluzenia-rzadu-i-samorzadow-padl-rekord.html

    P O L S K A
    NA KOLANA POLACY – BLAGAC BOGA O PRZEBACZENIE I POMC !
    TYLKO BOG WSZYSTKO MOZE ! ! !
    NAWET Z DNA – NA DZIEN ZMIENIC !

    RATUNEK DLA POLSKI !
    https://bastiat.pl/home-2/tajemnice-wiary/ratunek-dla-polski/

    https://yotu.be/AsT_jnMK-l8

    URATUJECIE ZYCIE I JEDNO I DRUGIE !

    TRZEBA TYLKO ZDJAC KORONE Z GLOWY ..zeby to bylo mozliwe !

    serdecznie pozdrawiam

    NIECH BEDZIE POCHWALONY JEZUS CHRYSTUS !

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s